Reacties: 59 Reacties
op 11 09 2006 schreef Wampie:
En Rinus, nu een link naar waar we meer kunnen lezen over pepernoten en moslims (ieder z'n verslaving)!
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Ei, ei! Wampie is fijn aan 't uithalen de laatste tijd. Bravo!
op 11 09 2006 schreef Wampie:
Ik ben sterker uit mijn zomerdepressie gekomen, Lagonda.
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Ik meende al zoiets te bespeuren, ja. Heb je die depressies ieder jaar, of alleen deze zomer?
op 11 09 2006 schreef Wampie:
Vooral deze zomer. De week Nijmegen met een bezoek aan het oorlogsmuseum achter de zeven heuvelen heeft niet geholpen.
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Tsja, begrijpelijk. Achter de zeven heuvelen zit je onder de rook van Groesbeek. Alleen mensen met een gestel dat is ondermijnd door generaties van inteelt vinden het daar prettig. Ik woon daar zelf ook in de buurt.
op 11 09 2006 schreef Wampie:
Ben nu bezig aan een biootje over de Amerikaanse seriemoordenaar Carl Panzram, die 21 moorden en zo'n duizend gevallen van sodomie op zijn afwezige geweten had. Balsem voor de ziel. Even een pepernootje naar binnen werken voordat ik straks op de fiets naar huis stap.
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Nijmegen is overigens wel een opbeurende stad. Of ben je er tijdens de vierdaagseweek geweest?
op 11 09 2006 schreef Wampie:
Ik wist van dat geheim, Lagonda. Was uit op een gevoel van herkenning, aangezien ik van ouders' kant daar ook wortels heb. Lagonda is Groesbeeks, Wampie Ubbergs.
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Ow, dat klinkt gezellig ja. Panzram --- dat is toch al een tijdje geleden, of niet? Jaren '20 of zo? En heeft de stoel toch gekregen?
op 11 09 2006 schreef Wampie:
Nee, in die grauwe week erna.
op 11 09 2006 schreef Wampie:
Panzram? De strop.
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Nee nee, ik kom niet Grûûûûsbèèèk zeg, god bewaar me.
En jij dus uit Ubbergen. Mooi is dat! Wat deed je vader? Huisjesmelker? Of koppelbaas?
Overigens on-topic: Lagonda is dol op marsepein!
op 11 09 2006 schreef Lagondal:
Ik ben even aan het bijlezen over meneer Panzram. Fijne vent was dat. Hij heeft blijkbaar zelf ook een biografie geschreven.
op 11 09 2006 schreef Lagonda:
Óf Wampie zit op de fiets, óf ik heb haar Ubbergse roots diep beledigd. We wachten af...
op 12 09 2006 schreef ReneR:
Ben benieuwd hoe die Pieten er dit jaar in de Bijlmer erbij lopen (U weet wel; dat stukje klein-Paramaribo in Islamsterdam.
op 12 09 2006 schreef Piet:
paaseitjes, pepernoten, schuimpjes, chocolade letters... maakt niet uit... ik lust ze het hele jaar door
op 12 09 2006 schreef fritzie:
zo hoort het:
http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article478443.ece/Integratie_Dit_land_staat_in_brand_en_we_doen_of_er__niks_loos_is
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Waarom moet er nou per se weer een link worden geplaatst naar een artikel over moslims? Mijn stukje gaat daar helemaal niet over!
Af en toe een zijpad inslaan en aan de bloemen ruiken, goed voor je, Fritz!
op 12 09 2006 schreef Frank:
Het verschil tussen kruidnoten en pepernoten heeft niets met taalpurisme te maken.
Kruidnoten zijn die lekkere kleine rond-afgeplatte dingetjes en pepernoten die taaie nondescripte naar niks smakende amoebe-achtige gevallen.
De overeenkomst met Meulenbelt c.s. en moslims is dat deze onder de categorie pepernoten vallen.
op 12 09 2006 schreef TnT:
Peter, ik wilde je juist complimenteren met dit subtiele stukje over integratie.
Hoewel de Pepernoot in Trouw niet bij name genoemd wordt, proef je ze direct. Pepernoten en integriteit: twee handen op één buik.
Dat hele gedoe met integratie is toch eigenlijk een pervers sinterklaasfeest, maar dan het gehele jaar door.
op 12 09 2006 schreef Wampie:
Laganda, het was inderdaad de fiets. Een bekentenis: zelf ben ik opgegroeid in de Zuid-Hollandse polder, maar half Nijmegen is familie van me. Beide opa's werkten, als huisschilder en timmerman, voor huisjesmelkers en koppelbazen, dus nee. Mijn eigen pa komt uit het bedrijfsleven. In de jaren '70/'80 werd zo iemand nog 'zakenman' genoemd (onder het trekken van een vies gezicht), dus je kunt je voorstellen wat voor last ik daar mee heb gehad in het dorp. Door de onderwijzers op school werd ik nog net niet met de nek aangekeken. Je kon nog beter voor Shell werken.
op 12 09 2006 schreef jantje:
Hebben jullie al pepernoten van het merk Bolletje aangetroffen? Tot nu toe zag ik alleen nog maar het AH huismerk en die doen mij de broek niet bollen.
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Nee Wampie, liever een link naar een goed stuk van Barry Oostheim over de door sommige vrouwen hevig bewonderde Joris Luyendijk: Onwetendheid.
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Ik wil Bolletje!
Maar hebben die eigenlijk choco-pepernoten?
op 12 09 2006 schreef Wampie:
Hoi Rinus, in de roos! Ik ben hoteldebotel van Joris Luyendijk, en dat heb ik niet snel. Overigens compleet los van wat hij te melden heeft. Nu even geen tijd om jouw aanbeveling direct te lezen, maar dan heb ik wat in het verschiet!
op 12 09 2006 schreef Wampie:
Kon het niet laten om toch even snel te kijken. Inhoudelijk begrijp ik het fanatisme niet waarmee Luyendijk (wou bijna Joris schrijven) wordt weggezet. Eerlijk gezegd vormt dat het keerpunt waarop ik sommigen niet meer kan volgen in hun strijd.
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Toch fileert Barry Luyendijks NRC-stuk redelijk effectief. Het is ook een vreemd stuk en Barry wijst terecht een aantal vreemde tegenstrijdigheden aan. Niet best geschreven, helaas en inderdaad te fel van toon.
Maar het gaat hier dus over het gezeur rond pepernoten.
op 12 09 2006 schreef Wampie:
Peter, ik weet niet of jij er in het geval van Lousewiese van der Laan en Femke Halsema 'last' van had. Maar het charisme van sommigen verzacht/vertroubelt de blik - zoals bij mij en Joris (klinkt goed).
Pepernoten zijn inderdaad ook lekker.
op 12 09 2006 schreef Wampie:
vertroubelt = vertroebelt
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Waar zit dat te felle precies in? Je kan de pepernoten daarover ook op Hoeiboei rondstrooien.
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Het wel mee eigenlijk, dat felle. Ik denk dat een andere opmaak de leesbaarheid wel ten goede zou komen. Het staat een beetje dicht op elkaar.
Ik hoop niet dat Lousewies dit toevallig leest, maar ik heb dat van dat charisma nooit zo gezien. Ik bedoel, ze is een gewone, niet onaantrekkelijke vrouw maar niet iemand waar ik van op hol sla. Ze spreekt me aan vanwege haar ideeën. Ik ben het in bijna alles met haar eens. Zelfs haar betrokkenheid bij het milieu deel ik. Ik zweer nogmaals dat het me bij haar puur om de inhoud gaat. Niet verliefd, niet betoverd of gehypnotiseerd. Niks van dat alles.
Van Halsema kan het me niet schelen als ze dit leest: die vind ik redelijk afstotelijk, met dat verkrampte gezicht en die klemkaken. Maar ik vond haar integer in het Hirsi Ali-debat en ik ben dan niet te mies om dat te zeggen. Als iemand lof verdient, geef ik die.
op 12 09 2006 schreef Lagonda:
*kuch* Integer?
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Fair, zeker.
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Jammer dat Lousewies van der Laan afgelopen zaterdag bij Rondom 10 het volgende zei: het beste was om Theo van Gogh te negeren zodat hij zijn column zou verliezen.
En Femke Halsema was niet zo integer of fair bij de Nederlandse Islamitische Omroep over Ayaan Hirsi Ali.
op 12 09 2006 schreef Lagonda:
Deja vu... deze discussie staat hier al.
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Rinus, je bent een beste kerel en ik weet dat je in het echt de confrontatie met tegenstanders niet schuwt, je bent dus niet zo'n mannetje dat alleen achter zijn PC heel heldhaftig is.
Maar die gewoonte van jou om, wanneer hier iemand een veer in haar derrière gestoken krijgt, met een in jouw ogen 'fout' citaat op de proppen te komen (en jij weet altijd wel iets, je lijkt iedereen op de nek te zitten om 'm te kunnen betrappen op inconsequenties en foute uitspraken) om aan te tonen dat iemand niet deugt doet denken aan de volkstribunalen tijdens de Chinese Culturele Revolutie. Hou er toch eens mee op.
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Volkstribunalen tijdens de Chinese Culturele Revolutie? Ja, dan zeker liever de Mao-devotie van weleer.
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Nee, dat van de volkstribunalen neem ik terug. Je doet me echt denken aan de farizeeërs. En daardoor worden jouw slachtoffers altijd een beetje Jezus.
op 12 09 2006 schreef Ivo:
Ik merk dat iedereen weer zijn eigen unieke wijsheid in pacht heeft. Als men zo blijft praten als Jezus wordt het tijd voor een goede kruisiging...
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Farizeeërs? Slachtoffers? Is dat niet allemaal te fel van toon? Ik heb alleen gezegd dat ik het jammer vond van Lousewies van der Laan en dat ik het niet eens ben dat Femke Halsema integer en fair was tijdens het Ayaan Hirsi Ali debat.
op 12 09 2006 schreef Ivo:
Tweede statie: Rinus neem het kruis op Zijn schouders...
op 12 09 2006 schreef Ivo:
Vraag: gaan we de vijfde statie ("Petrus van Campolatrare helpt Rinus Fliviusobscurus het kruis te dragen") ook nog meemaken?
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Maar de kwalificatie jammer is inderdaad veel te mild want het is gewoon buitengewoon vals om iemand wiens boeken en columns geheel genegeerd werden door de vaderlandse pers ook nog zijn plekkie in een treinblad te willen ontnemen.
op 12 09 2006 schreef PF:
Oh, help me even aan de laatste grafiekjes over de laatste prijsverschillen in de mert voor de kruid/pepernoot ,wil je.
Kan ik goed beslagen ter kaperen varen bij mijn razzia op de verse oogst van dat overheerlijke snaaigoed. Alleen die zaken die online service bieden want ik waag me niet meer tussen dat arme gepeupel, die kooplustige frenetieke massa's grijpen me teveel naar de keel, komt veel te hard binne . Selecteer die apparatsjies die kwamtumkorting op hele partijen bieden even apart, wil je. Ik heb grote plannen met de wederverkoop, zo kom jantje splintert door de wintert.
op 12 09 2006 schreef Wampie:
Helemaal mee eens, Rinus. Ik heb gewalgd van de Van Gogh-verering na de moord door de dagbladen en door weekbladen als Elsevier en Vrij Nederland. Zijn boek met gebundelde columns 'Allah weet het beter' was eerder nog geen besprekinkje waard. Van Goghs gebruik van het geschreven Vrije Woord werd toen nog niet zo hoog aangeslagen.
op 12 09 2006 schreef Rinus Duikersloot:
Ja Wampie, het was misschien wel het meest belangrijke en interessante boek dat in 2003 verscheen maar de pers durfde het met geen vinger aan te raken. Niet eens een negatieve bespreking was het kennelijk waard.
op 12 09 2006 schreef Wampie:
Niet eens een signalering in de ludieke Volkskrant-rubriek Dag In Dag Uit.
Ere wie ere toekomt: wél aandacht in Het Parool, HP/De Tijd, Het Katholiek Dagblad en Metro.
op 12 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Van Gogh werd niet voor niks overal ontslagen als columnist. Hij werd niet 'fatsoenlijk' gevonden. Mensen als Anil Ramdas, die een hele column gebruikt om Afshin Ellian te beledigen zonder één enkel inhoudelijk argument aan te dragen, de grote zelfbevlekker Bas Heijne, de rioolrat Frits Abrahams, die iedereen, die op Pim Fortuyn heeft gestemd, dood wenst, díe worden beschouwd als fatsoenlijke mensen.
Wie wil daar bij horen? Ik niet. Ik trek niet op met Hells Angels en ik trek niet op met dít schorem.
Ik verlang van niemand dat-ie Van Gogh na zijn dood opeens gaat vereren. Maar ik voorspel je dit: Abrahams en Heijne worden nú al door bijna niemand meer gelezen en Van Gogh wordt over honderd jaar nog steeds geanalyseerd. Van Gogh is de Multatuli van nu. Hij schreef beter, hij had gelijk, en hij voelde beter aan wat er gaande was in de samenleving.
Alleen al het feit, dat er constant over hem geschreven wordt dat hij alle moslims geitenneukers noemde en dat geen redactie reageert op mijn mails dat dat een AANTOONBARE leugen is, spreekt boekdelen.
op 12 09 2006 schreef O'Brien:
Toch knap hoeveel associaties je bij een pepernoot kunt krijgen, ben ik nu de vijftigste ?
op 12 09 2006 schreef O'Brien:
zoeits dan maar:
http://www.snoesje.info/Snoesje_politiek/Standbeeld_TheoVanGogh.jpg
op 13 09 2006 schreef Michiel Mans:
Ik val wat laat binnen maar zijn er nog pepernoten? Wel echte want die taaitaai troep vind ik niet te vreten.
op 14 09 2006 schreef Paardestaart:
Hihihi...Pepernoten is taai-taaitroep!
Kruidnootjes moet je hebben - die knapperige speculaasbolletjes!
op 15 09 2006 schreef wablief?:
Dus pepernoten is taai taai, en kruidnoten is speculaas?
Misschien een hele domme vraag, maar als dat spul in maxi formaat verkrijgbaar is, waarom maken we er dan zo'n kleine bolletjes van? Het hapt voor de liefhebber natuurlijk een stuk beter weg als je in wat grotere hoeveelheden tegelijkertijd kunt consumeren. Ik mag zelf graag naar de bakker gaan, en daar van die grote speculaas platen halen. Die overleven, eenmaal thuis, nog geen kwartier.....
op 15 09 2006 schreef Peter Breedveld:
Speculaas, heerlijk spul, maar het is totaal iets anders. Die bolletjes blijf ik gewoon pepernoten noemen. Die échte pepernoten moeten ze afschaffen of naar Afrika verschepen of zo.
En we hebben het nog niet over borstplaat gehad. Bijna geen banketbakker die fatsoenlijke borstplaat maakt, van die lekkere romige. Mijn vader, maar die is er mee gestopt. Ik geloof dat de Bijenkorf wel oké is. Daar moet je sowieso zijn voor gebak. Wat hebben díe een lekkere taarten! Zoals de bezoekers van mijn FN-borrel weten.
op 15 09 2006 schreef wablief?:
borstplaat, van die echte, die je het glazuur van je tanden doet springen, heerlijk!!!! Peter, ik had nooit gedacht dat ik je dit ooit zou zeggen, maar je brengt me in verleiding!!!!
op 16 09 2006 schreef Paardestaart:
"Dus pepernoten is taai taai, en kruidnoten is speculaas? Waarom maken we er dan zo'n kleine bolletjes van?"
Ja wablief - maar het is zo vreselijk zielig om hele handen speculaas en hele taaitaai-poppen over de heen kleintjes te gooien, weet je..
Het heet niet voor niets 'strooigoed'
Het is wel een ingedikte vorm van taaitaai hoor, want die pepernoten zijn nòg taaier en harder dan taaitaai, en misschien zit er in die kruidnootjes nog wel een andere kruiderij - da week nie.
Peter - die borstplaat moet je gewoon zelf máken. Met room en roomboter - en dan het hele aanrecht vol:-)
Mijn moeder maakte ook zelf marsepein, van alleen gepureerde amadelen en suiker.
Erg lekker, al hou ik niet zo van zoet
Ik vroeg altijd zure bommen voor Sinterklaas, en dubbelzoute drop :-)
op 16 09 2006 schreef Paardestaart:
"het charisme van sommigen verzacht/vertroubelt de blik"
Maar hoe is het mogelijk Wampie?!
Het is net Frankenstein!
Alleen wat netter gelast..je ziet praktisch geen naden meer, en die ventieltjes op zijn hals konden ook weg, maar dat onbeweeglijke van nek en hoofd, en de hoog opgetaste schedel bleken niet te verhelpen..:-)
op 16 09 2006 schreef Wampie:
Het is die lach, Paardestaart, die onweerstaanbare lach met sexappeal.